چت باتها چند سال پيش به دنيا معرفي شدند. آنها قبلا ابزار مرسومي در خدمات مشتريان بودند و فقط قابليتها و محبوبيتشان در چند سال اخير افزايشيافته است. بازارياباني که هنوز روش استفاده از چت باتها را نميدانند، از اين دستورالعمل واضح و مفيد مَتيو باربي بهره خواهند برد. بارلي روش استفاده از چت باتها و مراحل ساخت چت بات را توضيح ميدهد و شما را به استفاده از آنها متقاعد ميکند.
درحاليکه ساير کانالهاي بازاريابي نرخ جذب مشتريان و سودآوري کمي دارند، اما بازاريابان رسانهاي جديد براي دسترسي به مشتريان پيدا کردهاند: چت باتها.
چت بات (Chatbot) چيست؟
چت بات که مخفف دو واژه Chat و Robot است، درواقع نرمافزاري است که به کمک هوش مصنوعي، يک چت واقعي را شبيهسازي ميکند.
مثلا اگر در قسمت پايين يک سايت، جعبه چت را ببينيد و در آن تايپ کنيد: «سلام»، به احتمال زياد توقع داريد چنين پاسخي دريافت کنيد: «سلام. در خدمتيم» يا «سلام. چه کمکي از دست من برميآيد؟». اين مکالمات را ميتوان توسط نرمافزارهاي چت بات شبيهسازي کرد. نتيجه آن خواهد شد که بخشي يا حتي کل مکالمه با بازديدکننده سايت، توسط نرمافزار انجام ميشود. اين مکالمه حتي ميتواند منجر به خريد مخاطب شود!
چت باتها کانالي جذاب، منعطف، با کاربري آسان براي دسترسي به مشتريان
ازآنجاکه اکثر کانالهاي ارتباطي اشباع و خستهکننده شدهاند، هر کانالي حتي بهترينِ آنها دير يا زود با کاهش تعداد کاربران روبهرو خواهد شد و بازاريابان بايد مدام در جستجوي کانالهاي جديد باشند. استفاده از فيسبوک و ايميلهاي سنتي کاهش چشمگيري داشته است و چت باتها جايگزين جذابي براي دسترسي به مصرفکنندگان و
فيسبوک امکان استفاده از چت باتها در مسنجر را فراهم کرده است
در سال 2016، فيسبوک پلتفرم مسنجر با پشتيباني چت باتها را معرفي کرد. مسنجر اين امکان را براي کاربران فراهم کرده که بدون خارج شدن از فيسبوک، به محتوا دسترسي داشته باشند و فرصتهاي فوقالعادهاي در اختيار بازاريابان گذاشته تا محتواي مورد تقاضاي افراد را فورا ارائه کنند، اطلاعاتي درباره کاربران جمع کنند و حتي مبالغ دريافتي را از طريق مسنجر از مشتريان دريافت کنند. وقتي يک آگهي را مستقيم در مسنجر منتشر ميکنيد، ميتوانيد نتيجهاش را به کمک يک چت بات در همان مسنجر پيگيري کنيد. اين قابليتها فرصتهاي بينظيري در فيسبوک ايجاد کردهاند، اما اين چتباتها در پلتفرمهاي ديگر مثل Slack، تلگرام و پيامک هم عملکرد خوبي دارند.
پلتفرمهاي تخصصي اين امکان را فراهم ميکنند تا در عرض چند دقيقه يک چت بات کامل بسازيد
chatfuel.com و پلتفرمهاي مشابه، ساخت چت بات را بسيار ساده کردهاند. ميتوانيد بعد از طراحي چت بات خود، آن را با تنظيمات خاص در چتفيول بسازيد و با تصحيح و تنظيم آن چت باتي منطقي و کارآمد ايجاد کنيد. اين پلتفرم بر اساس پاسخ مثبت يا منفي کاربر يا بر اساس کليدواژههاي تايپشده توسط کاربر عمل ميکند.
چتفيول افزونههايي دارد که به شما امکان ميدهد با لينک زدن به خدمات متنوع، محتواي موردنظرتان را پيدا کنيد. حتي در چتفيول ميتوانيد کاربران را بر اساس پاسخهايشان بخشبندي کنيد. استفاده از چتفيول براي 100 هزار چت در ماه رايگان است.
براي کسب بهترين نتايج، محتوايي باکيفيت به کاربران ارائه کنيد که با نيازهايشان همسو باشد
پيش از ساخت
کاچين پيشنهاد ميکند که انتخاب مطالب دريافتي و فاصله زماني دريافت مطالب را به کاربران واگذار کنيد. ارسال بيش از دو پيام در طول روز افراد را دلزده ميکند و باعث ميشود از چت بات خارج شوند.
نکات کليدي مقاله
تاليف و ترجمه: ژان بقوسيان
منبع: